Transitie Gemeenschappelijk Regeling Drechtsteden
In 2021 is besloten dat alle activiteiten en bijbehorend personeel van de GR Drechtsteden (GRD), met uitzondering van de Sociale Dienst Drechtsteden, per 1-1-2022 worden overgebracht naar de gemeente Dordrecht. De gemeente Dordrecht zet deze taken ongewijzigd voort als servicegemeente voor alle deelnemende gemeenten en GR-en. De feitelijke overdracht van activa en integratie in de exploitatie van de gemeente Dordrecht vindt plaats na vaststelling van de Jaarstukken 2021 van de GR Drechtsteden. Een deel van de activa, een bestemmingsreserve en een tweetal voorzieningen worden overgenomen tegen boekwaarde. Voor Dordrecht betekent dit dat de liquide middelen met ongeveer € 10 miljoen afnemen en hiervoor met name vaste activa terugkomen. Verder zal het exploitatietotaal van de gemeentelijke begroting met circa € 40 miljoen stijgen. Dit zijn de lasten waarvoor vanuit de andere deelnemers een bijdrage wordt ontvangen. Deze beweging heeft beperkte invloed op enkele financiële kengetallen. De netto schuldquote neemt iets toe door afname van liquide middelen, maar ook weer af door toename van het exploitatietotaal. Samen is dit effect verwaarloosbaar. Ook het percentage omvang grondexploitaties daalt iets door de toegenomen exploitatieomvang, maar ook dit is verwaarloosbaar. Wat wel goed zichtbaar zal worden is dat de gepresenteerde overheadkosten zullen toenemen (met ongeveer € 5 miljoen). Dit komt doordat een deel van de kosten GR Drechtsteden nu via een afrekening op een inhoudelijk taakveld wordt verantwoord en na 1 januari deze kosten als 'eigen overhead' gepresenteerd moet worden. Dit effect kan ook enige invloed hebben op kostendekkendheidsberekeningen van lokale heffingen, zoals bijvoorbeeld de rioolheffing. In 2022 is een onderzoek gestart met als doel de kostenverdeelsystematiek aan te passen. Dit kan enig effect hebben op toekomstige individuele bijdragen van gemeenten. Omdat de samenwerkingsovereenkomsten gebaseerd zijn op een lichte gemeenschappelijke regeling (de centrumgemeente-constructie) blijven de risico's voor alle gemeenten nagenoeg gelijk. De basis van deze regeling is 'samenwerken' en daarmee anders dan 'ondernemen' en geldt nog steeds het uitgangspunt dat werkelijke kosten met elkaar gedeeld worden (in voor- en tegenspoed). Hiermee wordt ook voorkomen dat aanbestedingsregels en fiscale regelingen invloed hebben op de uitvoeringskosten.
De transitiekosten van maximaal € 3,8 miljoen zijn tijdelijk gefinancierd uit de algemene reserve van de gemeente Dordrecht. Vanaf 2022 worden de structurele besparingen toegevoegd aan de bestemmingsreserve GRD transitie en wanneer de kosten geheel zijn ingelopen teruggestort in de algemene reserve. Om die reden tellen we vanaf volgend jaar het saldo van de bestemmingsreserve GRD transitie mee bij de bepaling van het weerstandsvermogen en de weerstandsratio totdat de bestemmingsreserve kan worden opgeheven.
Oorlog in Oekraïne
De oorlog in Oekraïne heeft ook gevolgen voor de Gemeente Dordrecht. Dit gaat onder andere om vraagstukken rondom opvang van vluchtelingen, de forse stijging van energie- en grondstofprijzen en economische sancties voor Russische bedrijven. Mogelijk heeft de oorlog ook consequenties voor het contract voor gas dat Gemeente Dordrecht heeft met Gazprom. Uiteraard blijven we alle ontwikkelingen en gevolgen op de voet volgen en indien nodig verwerken we de financiële effecten via de reguliere P&C-cyclus.