Huis van Stad en Regio
Na verstrekking door de raad van het voorbereidingskrediet en het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst met betrokken partners, is achtereenvolgens aan het Schetsontwerp en het Voorontwerp gewerkt. In december 2021 is het Voorlopig Ontwerp door het college vastgesteld als basis voor verdere uitwerking in een Definitief Ontwerp. Het is gelukt om het plan op een zodanige wijze uit te werken dat er sprake is van een getrouwe uitwerking van het winnende prijsvraagontwerp.
Door het besluit van de colleges van de Drechtstedengemeenten, om de bedrijfsvoeringstaken van de GR Drechtsteden met ingang van 1 januari 2022 bij de gemeente Dordrecht onder te brengen, wordt op basis van een onderzoek naar ruimtebehoefte bekeken welke onderdelen in het Huis (of in de nabijheid daarvan) gehuisvest worden. Advies en besluitvorming vinden begin 2022 plaats. Gezien de complexiteit van de opdracht is de verwachting dat het gebouw niet eind 2024, maar begin 2025 kan worden opgeleverd.
In 2021 hebben wij als gevolg van de aanhoudende coronacrisis en de veranderingen die dit met zich meebrengt, voor de tweede maal een enquête uitgezet onder de medewerkers van de gemeente Dordrecht, om na te vragen hoe zij aankijken tegen het hybride werken en wat zij nodig hebben om in het Huis van Stad en Regio hybride te werken. Na bijna twee jaar werken de meeste medewerkers grotendeels vanuit huis en lijkt bij terugkeer half op kantoor, half thuis werken de norm te worden. Aansluitend hierop zijn wij in december 2021 gestart met de herijking van onze werkstijl en werkplekanalyse. De uitkomsten hiervan worden in de loop van 2022 duidelijk en nemen wij mee in het definitieve ontwerp van het Huis.
Parallel aan het Voorlopig Ontwerp is ook een verdiepingsslag gemaakt voor invulling van de toekomstige, gezamenlijke publieke dienstverlening in het Huis. Deze resultaten zijn in het plan flexibel ingepast.
Huidig kantoor
In het huidige stadskantoor is in 2021 minimaal geïnvesteerd in verband met de toekomstige huisvesting. Dit houdt in dat per grote reparatie, vervanging of aanpassing wordt afgewogen in hoeverre dit nodig is, zonder dat de kwaliteit van de werkomgeving en de exploitatie van het pand vermindert. Wel is in 2021 verder geïnvesteerd in de wifi en de digitale vergadervoorzieningen om het hybride werken voor de medewerkers beter te faciliteren.