Kerncijfers
Het areaal bestaat uit asfaltwegen, betonwegen, wegen met elementenverharding en halfverharde wegen. Per 1 januari 2021 is de uitvoering van het onderhoud van het areaal rond het zeehavengebied overgedragen aan het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Hierdoor is het gemeentelijk areaal in onderstaande tabel kleiner geworden. De overgang naar het nieuwe beheersysteem GISIB is afgerond en de achterstanden in het muteren van areaalwijzigingen zijn ingelopen.
Eind 2021 zijn de kerncijfers als volgt:
Verhardingstype | Oppervlak in m² |
---|---|
Asfalt | 2.007.900 |
Cementbeton | 5.400 |
Elementen | 3.264.600 |
Onverhard | 0 |
Halfverhard | 9.800 |
Totaal | 5.287.700 |
Kwaliteitsniveau
In 2021 hebben wegbeheerinspecties plaatsgevonden. De resultaten zijn in onderstaande tabel opgenomen. In deze tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW.
Voldoende | Matig | Richtlijn overschreden | |
Resultaat 2016 | 86% | 2% | 12% |
Resultaat 2017 | - niet gemeten - | ||
Resultaat 2018 | 84% | 3% | 13% |
Resultaat 2019 | - niet gemeten - | ||
Resultaat 2020 | - niet gemeten - | ||
Resultaat 2021 | 83% | 2% | 15% |
Kwaliteit in balans bij | 81-88% | 7-11% | 5-8% |
Actualiteit beheerplannen
De Wegennota 2021-2025 is op 22 juni 2021 door de raad vastgesteld. De meerjarenonderhoudsplanning (MOP) wordt jaarlijks geactualiseerd en is dus actueel.
Afwegingen en afstemming over de projecten uit de MOP vindt plaats in de 'Programmeertafel'. Dit gebeurt op basis van alle bekende gegevens van de stakeholders in de stad. De projectenplanning wordt hierdoor steeds dynamischer. Mede ook omdat de omstandigheden in de stad snel wijzigen. Dit is onder andere het gevolg van het programma 'Bouwende stad' en de energietransitie, zoals de aanleg van het warmtenet na nieuwbouw of na gerenoveerde bouw. Wanneer te veel werkzaamheden tegelijkertijd in een bepaald gebied plaatsvinden komt de bereikbaarheid van zo'n gebied in de knel. Hierdoor worden in sommige gevallen maatregelen naar achter of naar voren verplaatst in de tijd. Daarnaast worden meekoppelkansen benut zodat de straat slechts één keer open hoeft en enerzijds overlast en anderzijds kosten bespaard worden.
Financiën
Bedragen x € 1.000 | ||
Onderhoudslasten wegen | Begroot 2021 | Rekening 2021 |
Groot onderhoud/planmatig | 7.630 | 7.419 |
Regulier onderhoud/correctief/middelgroot | 2.794 | 2.819 |
Wat zouden we doen in 2021?
- Uitvoeren van regulier onderhoud van wegen.
- Uitvoeren van grote projecten van de Meerjaren Onderhoud Planning (MOP), onder andere projecten die aansluiten op de rioolvervanging uit 2020, de Hallincqlaan en de Stooplaan.
- Starten met de voorbereiding van grote projecten die gepland zijn in jaarschijf 2022 en 2023 van de MOP.
Wat hebben we gedaan in 2021?
- Regulier onderhoud zoals reparaties aan asfalt, elementen en halfverharding, is uitgevoerd.
- Projecten Halincqlaan en Stooplaan zijn voorbereid. In uitvoering zijn onder andere de projecten Reigerstraat, Stadspolderring en Thorbeckeweg. Afgerond zijn onder andere de projecten Bankastraat, Gravensingel, Eikenlaan, Van Eesterenplein, Rijksstraatweg, Salvia en de Van Gendstraat.
- Via de programmeertafel is de voorbereiding van de projecten voor 2022 en 2023 gestart.