Home

Paragrafen

Kerncijfers
Het areaal bestaat uit waterbodems, kademuren, diverse constructies en meer. Onderstaande tabel geeft hiervan de hoeveelheden en/of oppervlakten weer.

Havenvoorzieningen

Waterbodems (onderhoudsbaggeren)

ca.

1,2 miljoen

Kademuren

ca.

7,3

km

Oeverconstructies (steenglooiing en bestorting)

ca.

31

km

Steigers

ca.

350

m

Vloeipalen

ca.

800

st.

Scheepvaartverkeerstekens

ca.

50

st.

Watertrappen (staal)

ca.

300

st.

Walbolders

ca.

150

st.

Kwaliteitsniveau
Het onderhoud van de havenvoorzieningen wordt conform het meerjarig onderhoudsplan uitgevoerd. Dit onderhoud betreft activiteiten die noodzakelijk zijn om de infrastructuur dagelijks te laten functioneren waaronder het toonbaar, veilig en bereikbaar houden van de havens, oevers en afmeervoorzieningen. Onderhoudsmaatregelen worden uitgevoerd wanneer niet wordt voldaan aan één of meerdere van bovengenoemde eisen.

De omvang van het havenareaal, waterbodems, oeverconstructies, kademuren, steigers was in het verleden niet zeer dynamisch. De verwachting is dat de komende jaren binnen het ontwikkelingsproject 'Stadswerven' steeds meer deelprojecten gereed zijn en in beheer komen. Tevens is het areaal van voorheen het parkschap Biesbosch in beheer bij de gemeente gekomen.

De onderhoudstoestand van het huidig areaal kan als volgt worden weergegeven:

Staat van onderhoud van het areaal

Op orde

Kademuren

88%

Steenglooiingen

95%

Steenbestortingen

90%

Scheepvaartverkeerstekens

95%

Afmeervoorzieningen

90%

Waterbodems

75%

Kademuren
Bij kademuren worden volgens een inspectieplan jaarlijks metingen en technische inspecties uitgevoerd. Deze hebben als doel de toestand van de fundering en de kademuur te registreren en de noodzaak voor groot onderhoud en vervanging te bepalen. In 2021 is er een nieuwe meetstrategie opgezet die ook bij kunstwerken van Rijkswaterstaat wordt toegepast. Dit om de betrouwbaarheid van de metingen te vergroten, omdat er uit eerdere metingen onlogische deformaties (vervormingen) gemeld werden. Tot en met 2025 zullen de delen van kademuren die niet op orde zijn, vervangen worden.

Waterbodems
Uit de in 2020 uitgevoerde onderhoudspeilingen blijkt dat de verontdieping in de jachthavens en enkele binnenhavens verder toeneemt. De komende jaren worden door middel van risicogestuurd baggeren werkzaamheden uitgevoerd waarbij alleen de locaties gebaggerd worden die risico's opleveren voor de bereikbaarheid. Door het baggerwerk meerjarig aan te besteden via een 'optiecharter contract' (baggeren op afroep) zijn we flexibeler om de noodzakelijke ingrepen uit te voeren.

Actualiteit beheerplannen
In 2021 is de beleidsvisie 'Dordtse Binnenhavens' vastgesteld. In de uitvoering hiervan werken we aan de zichtbaarheid, beleefbaarheid, maritiem toerisme, bereikbaarheid, toegankelijkheid en verbindingen over het water, veilig gebruik van het water, duurzaam vervoer en versterking van de economische positie van de binnenhavens. Op dit moment wordt er een integraal steiger- en halteerplan voor de binnenhavens opgesteld waarbij een deel in 2022 en een deel in 2023 zal worden uitgevoerd. Dordrecht heeft de ambitie om de kwaliteiten van het water in de stad nog sterker te laten bijdragen aan de aantrekkelijkheid van onze stad, door de verbinding met en het gebruik van het water te verbeteren. Daarbij kijken we ook naar vergroening op en langs het water.

Financiën

Bedragen x € 1.000

Onderhoudslasten havens

Begroot 2021

Rekening 2021

Groot onderhoud/planmatig

2.962

2.842

Regulier onderhoud/correctief

411

586

Wat zouden we doen in 2021?

  1. Vervangen kademuur Aardappelmarkt/Nieuwe haven.
  2. Deels vervangen en deels renoveren kademuur Dokweg.
  3. Versterken kademuur Noorderhoofd.
  4. Uitvoeren groot onderhoud aan afmeerpontons waterbus Merwekade en Hooikade.
  5. Baggeren Eerste jachthaven, Tweede jachthaven en de Nieuwehaven.
  6. Vervangen vloeipalen Merwekade en Lange Wantijkade (aantal nader te bepalen).
  7. Repareren en vervangen watertrappen in diverse havens (aantal nader te bepalen).

Wat hebben we gedaan in 2021?

  1. De vervangen van de kademuur Aardappelmarkt/Nieuwe haven is voorbereid en wordt in 2022 aanbesteed. De werkzaamheden zijn vertraagd door een gebrek aan personele capaciteit.
  2. De vervanging en renovatie van de kademuur Dokweg zijn vertraagd naar 2022 doordat we in gesprek waren met Rijkswaterstaat over het ontwerp.
  3. Versterken kademuur Noorderhoofd schuift door naar 2022 vanwege de vertraagde oplevering van de 'Prins Clausbrug'.
  4. Uitvoeren groot onderhoud aan afmeerpontons waterbus Merwekade en Hooikade is in voorbereiding.
  5. In de Eerste jachthaven is ca. 2.300 m3 gebaggerd. De baggerwerkzaamheden in de overige havens waren niet noodzakelijk.
  6. Vier vloeipalen op de Merwekade en zeven op de Langewantij kade zijn vervangen.
  7. In de Wolwevershaven zijn een negental watertrappen vervangen. Verder is de betonnen en gemetselde watertrap in de Riedijkshaven en Leuvehaven gerenoveerd.
  8. Door vorst en slijtage zijn diverse metselstenen op de water/windlijn kapot gesprongen en vervangen door nieuwe metselstenen.
Deze pagina is gebouwd op 05/05/2023 15:59:41 met de export van 07/04/2022 08:02:09