Niet financiële onrechtmatigheden
Vanaf 2022 is het verplicht om in het kader van de Wet Fido en bijbehorende regelingen eventuele niet-financiële onrechtmatigheden te vermelden in de paragraaf Bedrijfsvoering. Binnen de gemeente Dordrecht verklaren wij dat er naar beste weten geen niet-financiële onrechtmatigheden zijn geconstateerd in 2021.
Klachten
Wanneer iemand ontevreden is over de dienstverlening van een ambtenaar, kan diegene een klacht indienen bij de gemeente. Wordt de klacht niet naar tevredenheid opgelost, dan kan de klager een schriftelijke klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. In 2021 zijn 156 klachten ingediend bij de gemeente Dordrecht. Dat zijn er 39 meer dan in 2020.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
37 | 65 | 59 | 47 | 74 | 92 | 58 | 84 | 107 | 156 |
Via het jaarverslag klachten wordt de raad separaat geïnformeerd over de inhoud van de klachten en de specifieke informatie die bij deze klachten hoort. Het Jaarverslag klachten 2021 is hier te vinden.
Bezwaarschriften
Bij het schrijven van de paragraaf bedrijfsvoering was het jaarverslag van de adviescommissie bezwaarschriften nog niet binnen. Hierdoor is er nog geen zicht op het aantal behandelde bezwaarschriften door voornoemde adviescommissie. Hierover wordt de raad om die reden separaat geïnformeerd.
Behalve de door de adviescommissie behandelde bezwaarschriften, zijn er ook bezwaarschriften die niet ter advisering aan de commissie worden voorgelegd, maar waarbij het horen plaatsvindt door de portefeuillehouder of door ambtenaren.
Bezwaarschriften met betrekking tot belastingen en heffingen - stand per 31 december 2021 | |
Aantal ontvangen bezwaarschriften 2021 WOZ | 2.099 |
---|---|
Waarvan afgehandeld in % | 60% |
Waarvan toegewezen in % | 50% |
% afgehandelde bezwaarschriften < 9 mnd. | 100% |
Aantal ontvangen bezwaarschriften 2021 heffingen (excl. parkeren) | 438 |
Waarvan afgehandeld in % | 90% |
Waarvan toegewezen in % | 90% |
% afgehandelde bezwaarschriften < 9 mnd. | 100% |
Aantal ontvangen bezwaarschriften naheffing parkeren in 2021 | 1.362 |
Waarvan afgehandeld in % | 65% |
Waarvan toegewezen in % | 60% |
% afgehandelde bezwaarschriften < 9 mnd. | 100% |
In 2021 zien wij net als de voorgaande jaren een toename van aantal bezwaren op zowel heffingen als op de WOZ. Waar de voorgaande jaren de No Cure No Pay bureaus zich vooral bezig hielden met de WOZ–bezwaarschriften, zien wij nu dat ze zich ook meer richten op de parkeerbelastingen. In Dordrecht komt 52% van het aantal ingediende bezwaren van No Cure No Pay bureaus.