Home

Paragrafen

Kerncijfers
Het areaal (inclusief de panden die op de lijst staan om af te stoten, de zogenoemde dispositiepanden) bestaat uit circa 150 locaties (270 adressen), variërend van huisvesting voor de ambtelijke organisatie tot ateliers, musea en woonwagenlocaties.

De 10 grootste locaties zijn:

Top 10 panden – aantal vierkante meters vloeroppervlakte

Fanny Blankers-Koenweg 10

Sportboulevard (ijshal en zwembad)

21.032

Spuiboulevard 300

Stadskantoor

19.778

Van Godewijckstraat 11

Parkeergarage

17.640

Spuiboulevard 304

Parkeergarage

14.915

Noordendijk 148

Energiehuis

14.175

Achterom 56

Parkeergarage

14.140

Amnesty Internationalweg 9-13

Parkeergarage

12.784

Lijnbaan 198

Parkeergarage

10.325

Kerkeplaat 3 hal

Loods en kantoor

5.905

Jade 400

Archief Museum

5.695

Kwaliteitsniveau
Voor het onderhoud van het vastgoed uit de kernportefeuille wordt gewerkt met conditie afhankelijk onderhoud conform de NEN2767-norm. De NEN2767 vereenvoudigt het objectief vastleggen van de technische kwaliteit van bouw- en installatieonderdelen van gebouwen. Het biedt ook de mogelijkheid om risico's van gebreken te registreren. Het niveau waarop het onderhoud gemiddeld gehouden wordt is, vastgesteld op een 'redelijk conditieniveau' (= conditieniveau 3). Dit onderhoudsniveau is sober en draagt bij aan een doelmatig beheer van gemeentelijk vastgoed. Voor de instandhouding van (rijks)monumenten wordt naast de NEN2767 ook de erfgoedverordening voor behoud van cultureel erfgoed toegepast. Voor het te verkopen en te slopen vastgoed (dispositie portefeuille) vindt het onderhoud plaats afhankelijk van de beoogde toekomst van het pand (sloop, dan wel verkoop op termijn). De huidige functie blijft daarbij gewaarborgd.

Actualiteit beheerplannen
In 2021 is het Meerjaren Perspectief Vastgoed Dordrecht (MPV) vastgesteld. Met dit MPV leggen we verantwoording af over het gevoerde vastgoedbeleid in de afgelopen twee jaar en kijken wij ook naar de toekomst. Ook worden in het MPV beleidskeuzes en speerpunten uitgewerkt. Ten aanzien van het vastgoedbeheer is het omzetten van de reserve naar een onderhoudsvoorziening één van de speerpunten uit het MPV.

In 2021 heeft de raad budget beschikbaar gesteld voor het verduurzamen van de maatschappelijke gebouwen in eigendom van de gemeente (Agenda Dordrecht 2030). In 2022 wordt deze businesscase uitgewerkt en wordt een start gemaakt met het verduurzamen van de eerste gebouwen uit de vastgoedportefeuille.

De coronamaatregelen hebben in 2021 invloed gehad op het gebouwenbeheer. Er is extra aandacht besteed aan het in- en uitschakelen van ventilatiesystemen. Ook is er meer onderhoudsbeheer aan installaties uitgevoerd (in verband met legionellabestrijding) bij gebouwen die door corona tijdelijk niet in gebruik waren, bijvoorbeeld gymzalen en kantoren. De Biesbosch-panden zijn in 2021 aan de vastgoedportefeuille toegevoegd. De hierbij behorende MJOP's zijn inmiddels geactualiseerd. In 2020 zijn al de gebouwen uit de kernportefeuille opnieuw in kaart gebracht en geïnspecteerd conform de NEN 2767. Hierdoor zijn nu al de meerjarenonderhoudsprognoses actueel en betrouwbaar.

Financiën

Bedragen x € 1.000

Onderhoudslasten gemeentelijk vastgoed

Begroot 2021

Rekening 2021

Groot onderhoud/planmatig

3.812

3.522

Regulier onderhoud/correctief

1.363

1.621

Wat zouden we doen in 2021?

  1. Uitvoeren planmatig onderhoud.
  2. Uitvoeren contract- en correctief onderhoud.
  3. Uitvoeren keuringen en controles.
  4. Integreren en afstemmen van de informatiesystemen voor het onderhoud- en de vastgoedinformatie en het safety register.
  5. Drie objecten zullen ter verkoop worden aangeboden (dispositie).

Wat hebben we gedaan in 2021?

  1. Planmatig onderhoud is uitgevoerd, waaronder: werktuigbouwkundige installaties (Jacob Marisstraat), plaatsen LED armaturen in het Koetshuis Weizigt (Van Baerleplantsoen) en risico-inventarisaties dakveiligheid en aanbrengen valbeveiliging bij diverse panden.
  2. Contract- en correctief onderhoud is uitgevoerd. Gebouwinstallaties zijn alleen in geval van absolute noodzaak vervangen, in verband met het aankomende project verduurzaming maatschappelijk vastgoed.
  3. De nodige keuringen en controles zijn uitgevoerd. Afspraken gemaakt over het bundelen van jaarlijkse controles en onderhoudswerkzaamheden in gebouwen. Deze afspraken zijn meerjarig vastgelegd.
  4. De systemen voor vastgoedinformatie zijn verder gevuld en geactualiseerd.
  5. De volgende panden zijn verkocht: Schrijversstraat 25-29A en (de combinatie van) Wijnstraat 115 en Wijnstraat 117.
Deze pagina is gebouwd op 05/05/2023 15:59:41 met de export van 07/04/2022 08:02:09