Home

Paragrafen

Team Communicatie was in 2021 onderdeel van het Servicecentrum Drechtsteden en werkt op basis van een contract dat is samengesteld uit drie delen: de basis, additionele diensten en een pluscontract. Senior communicatieadviseurs, adviseurs en medewerkers Media & Middelen vallen onder basis en additioneel (+/- 19.300 uur), de bestuurscommunicatieadviseurs vallen onder het pluscontract van zo'n 3.700 uur.

In 2021 heeft het team Communicatie een verbeterslag gemaakt met het doel meer tevredenheid bij opdrachtgevers en de medewerkers. Om meer grip te krijgen op alle vragen van opdrachtgevers en inzicht in de besteding van uren heeft het team zichzelf georganiseerd in themateams. In deze themateams wordt bijgehouden hoeveel uren aan de verschillende thema's worden besteed. Bovendien werken we met intakeformulieren. Hierdoor is duidelijk wie de opdrachtgever is en wat de vraag behelst. Door tijd te schrijven weten we ook of de begrote uren en werkelijk gemaakte uren overeenkomen. Volgende stap is een meer integrale aanpak van vraagstukken en focus op de prioriteiten van de gemeente.

Het jaar 2021 stond voor communicatie weer gedeeltelijk in het teken van de coronacrisis. Met crisiscommunicatie, inzet van social media en interne communicatie heeft de afdeling Communicatie samen met de Dordtse organisatie en de Veiligheidsregio enorm veel inzet gepleegd. Van maatregelen communiceren, monitoring, tot duiding, van vragen beantwoorden tot communiceren van overtredingen.

Dordrecht wil aan de hand van de Agenda Dordrecht 2030 verder groeien. Door communicatie, strategie en public affairs tonen we in beeld, tekst en geluid hoe Dordrecht er in 2030 uit komt te zien. Dordrecht is een stad waar mensen nu en later goed kunnen wonen, werken, vertoeven en verplaatsen. Een belangrijk moment was daarom de presentatie van de Agenda Dordrecht 2030, waarbij we de reserveringen van in totaal € 295 miljoen voor een breed publiek inzichtelijk hebben gemaakt, onder meer met infographics.

Met de communicatiecampagne 'Wij maken Dordt' maken we onze ambities letterlijk zichtbaar. We laten inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) partners zien wat we doen om Dordrecht toekomstbestendig te maken. En vooral wáárom we dat doen. In 2020 zijn we gestart met een nieuw beeldmerk en de inzet van minicampagnes. Een minicampagne zoomt in op één onderwerp. Uiteraard met raakvlakken uit het coalitieakkoord en de Agenda Dordrecht 2030. In 2021 hebben we tien minicampagnes gemaakt, waarmee we gemiddeld meer dan 32.359 inwoners hebben bereikt. We hebben hiervoor zes verschillende online kanalen ingezet en één offline kanaal. Er zijn meer dan 30 mensen geïnterviewd. De 'feel good' onderwerpen hadden het grootste bereik. Opvallend genoeg is er geen conclusie te trekken welk sociale medium het beste is. Het verschilt per onderwerp, wat het beste werkt op een bepaald kanaal. Zo heeft de minicampagne 'Duurzame stad' het best gescoord op Twitter en 'Een levendige binnenstad' het best op Instagram.

Ook in 2021 zijn onze social media kanalen gegroeid. Zo zijn er 5.716 nieuwe volgers bijgekomen op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Het totaal aantal volgers voor de gemeente Dordrecht komt nu uit op 35.906. De grootste stijging in 2021 was te zien bij Facebook +1.624 volgers en LinkedIn +1.447 volgers. In totaal plaatsten we 1.543 berichten op de verschillende social media kanalen. De meeste reacties en daarmee interactie blijft op Facebook en Twitter.

Het afgelopen jaar zijn bewuste keuzes voor de inzet van media en middelen gemaakt. Een van de hoogtepunten was de opening van de Prins Clausbrug, de eerste keer dat bewoners en andere belangstellenden een openbare activiteit in de stad (los van raadsvergaderingen) via een livestream konden volgen. Ook de mensen die fysiek aanwezig waren bij de opening konden door de livestream op de grote schermen veel meer zien dan gebruikelijk bij dit soort evenementen.

Deze pagina is gebouwd op 05/05/2023 15:59:41 met de export van 07/04/2022 08:02:09