De basis: BBV-indicatoren
De onderstaande BBV-indicator heeft betrekking op het taakveld 'volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing', onderdeel van de vaste set verplichte beleidsindicatoren gehanteerd door het Rijk om de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te bevorderen. Omdat deze indicator een logische link vormt met het programma Bouwend en Bereikbaar Dordrecht is zij opgenomen in dit programma. Voor BBV-indicatoren geldt dat hier geen streefwaarden aan verbonden zijn, de indicatoren kennen immers geen specifieke relatie met de Dordtse doelstellingen. Wel is een vergelijking opgenomen met het gemiddelde van de G40 gemeenten, daarnaast kunt u via de website www.waarstaatjegemeente.nl de BBV-indicatoren van Dordrecht per thema vergelijken met een selectie naar keuze (o.a. Nederland, Provincie niveau of Regionaal niveau). Een totaal overzicht van de BBV-indicatoren treft u aan onder de bijlage van deze Jaarstukken, daarnaast leest u in de leeswijzer meer over de werking en het verschil tussen BBV-indicatoren en Dordtse aanvullende indicatoren. |
---|
Aanvullende indicatoren
Naast de BBV-indicatoren zijn ook drie aanvullende indicatoren in dit programma opgenomen, gericht op de onderwerpen 'bouwontwikkeling', 'openbaar vervoer' en 'fietsvriendelijkheid'. Deze aanvullende indicatoren kennen een duidelijke link met de doelstellingen in dit programma. Ten aanzien van de bouwontwikkeling is de streefwaarde direct herleidbaar uit het coalitieakkoord, voor de indicatoren 'openbaar vervoer' en 'fietsvriendelijkheid' geldt dat het streven is het beter te doen dan in de 0-waarde gemeten. |
---|
BBV-indicatoren | Begroting 2021 | Jaarstukken 2020 | Begroting | Jaarstukken | G40 |
---|---|---|---|---|---|
Nieuwbouw - per 1.000 woningen | 5,0 (2018) | 5,0 (2018) | 6,90 (2020) | 6,90 (2020) | 9,1 (2020) |
Aanvullende indicatoren | 0-Waarde | Actuele waarde | Streefwaarde 2022 | |
A. | Bouwontwikkeling: het aantal toegevoegde nieuwe woningen (nieuwbouw én transformaties) in de periode 2018-2022. | 372 (2018) | 2.731 (2021) | 4.000 toegevoegde nieuwe woningen |
B. | Openbaar Vervoer: aandeel dat (erg) tevreden is over het OV in de gemeente. | 80% (2018) | 82% (2019)* | Trend hoger dan 0-waarde |
C. | Het aandeel Dordtenaren dat meestal de fiets gebruikt | - naar het werk in Dordrecht: 72%; - naar het werk elders in de Drechtsteden: 51%; - naar de binnenstad: 69% (2019) | Onderzoek niet herhaald, wel onderzoek naar recreatief fietsen: 86% Dordtenaren fietst recreatief in 2020. | Trend hoger dan 0-waarde |
Bron | Frequentie | |
A. | Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD); Bouwmonitor | Jaarlijks |
B. | Veiligheidsmonitor/‘vrije ruimte’, specifieke vragen voor Dordrecht / *onderzoek is niet herhaald, waardoor er geen recentere cijfers beschikbaar zijn. | Eens per twee jaar (oneven jaren) |
C. | Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD); Fietsonderzoek / *onderzoek is niet herhaald, waardoor er geen recentere cijfers beschikbaar zijn. | Eens per twee jaar |